Social media strategie van de Super Bowl 2012

Geplaatst: 4 februari 2012

Aanstaande zondagnacht is het weer zover. Het moment waar menig Amerikaan en sportliefhebber naar heeft uitgekeken. De Super Bowl, het meest massale sportevenement van de ‘National Football League’ (NFL), vindt dan plaats. De titanen van de American football scene zullen in deze finalewedstrijd een stevig staaltje benenbrekend ballet opvoeren. De perfecte mix van sportmanschap en brute kracht. Amerikanen leven het hele jaar naar dit moment toe en zodoende onstaat er ook een grote rimpeling in het social media landschap. De Super Bowl heeft ervoor gekozen om deze rimpeling voor het eerst in de geschiedenis naar eigen hand te zetten met behulp van een Social Media Command Center.

Social Media Command Center
Gedurende 15 uur per dag zullen maar liefst 50 personen het social media geroezemoes monitoren, informeren en versterken. Een goede zet, gezien de Super Bowl van vorig jaar een record van 4.064 tweets per seconde losmaakte. Om daar overzicht op te houden zal het Social Media Command Center zich beperken tot de social media uitingen binnen een straal van 50 mijl rondom Indianapolis. En ik hoor je denken: “Waar bestaat zo’n Command Center dan uit?” Je moet denken aan:

2,800 sq ft. facility seats up to 35
Upgraded to redundant fibre internet access (20 up / 20 down)
iPad controlled integrated A/V system
9-screen monitor wall (over 100 sq feet)
(12) 27” iMac Touch Down stations
(6) Producer stations
Conference Room, Reception Area, Coffee + Drinks
Game-Planning Station
Approx. 300 sq ft of whiteboard space

Super Bowl

Strategie
Helemaal 2012 natuurlijk, om zo’n Command Center op te zetten. Maar zonder strategie is iets dergelijks gedoemd om te falen. De 50 man hebben namelijk een prioriteitenlijst die er als volgt uitziet:

1) Veiligheid: Ze reageren als eerste op allerlei veiligheidsproblematiek.
2) Super Service: Reageren op allerlei negatieve kritiek over de stad en het evenement, om iedereen van een goede ervaring te voorzien.
3) Nieuws: Ze leggen alle updates rondom het evenement vast en zorgen voor het publishen van het ‘wie, wat, waar en wanneer’.
4) Uitvergroting: Ze zoeken naar positieve dialogen en online content van gebruikers om dit uit te vergroten en te versterken.

Security
Ze staan nauw in contact met het evenementbrede Central Command Center en een Command Center met vertegenwoordigers van de FBI en CIA. Zo zal het Social Media Command Center ook preventief informatie delen over eventueel aanwezige veiligheidsproblematiek. Evenementen van dit formaat zijn namelijk de potentiële bakermat van grote calamiteiten; de honing voor nationale veiligheidsdiensten. De inzet van social media moet in eerste instantie dus zorgen voor een veiligere Super Bowl, maar daarnaast ook voor het verbeteren en verbreden van de gebruikerservaring.

Het hanteren van een strategie is essentieel bij de inzet van social media. Dat weet de NFL. Met de ondersteuning van het digital agency Raidious die het Social Media Command Center zal bemannen, denkt de NFL een baanbrekende toevoeging te leveren aan de Super Bowl. Falen zoals McDonalds laatst deed met hun hashtag #McDStories - waarbij iedereen op Twitter zijn ranzigste fastfood ervaring deelde - is er dus niet bij. Ik ben zondagnacht in ieder geval van de partij. Weliswaar zonder twitter, maar wel met 5 vrienden en een grote breedbeeld-tv.

reacties
blog comments powered by Disqus