Slechte publiciteit bestaat niet

Geplaatst: 19 januari 2012

Wie houdt er nou niet van positief nieuws? Geloof het of niet, maar je klanten hoef je er niet mee lastig te vallen. Bedrijven die alleen maar positieve nieuwsberichten delen met hun klantenkring lopen het risico om oppervlakkig en opdringerig over te komen, zo blijkt uit recentelijk onderzoek. De klant trapt simpelweg niet in gladde praatjes.

In het rapport “Blog, Blogger, and the Firm: Can Negative Employee Posts Lead to Positive Outcomes?” komt naar voren dat een aantal negatieve nieuwsberichten niet alleen de geloofwaardigheid van een bedrijf stimuleert, maar ook het aantal lezers van hun blog verhoogt. Het levert je dus meer op om eerlijk voor een paar slechte rapportcijfers uit te komen, dan je voor te doen als de perfecte student. Helaas handelden onze oma’s niet volgens diezelfde logica, wanneer we met onze rapporten langskwamen om een beloning te incasseren. Feit blijft; zelfkritiek is blijkbaar uitzonderlijk gezond voor een onderneming.

Je moet er alleen niet in doorslaan, want dan loop je de kans dat lezers minder goed gezind raken. Wanneer je de “positieve kritiek” beperkt tot zo’n 15 tot 20 procent van de nieuwsberichten, dan zit je volgens het onderzoek goed. Zo weet je waarschijnlijk ook dat je er niet mee weg komt om jezelf maar altijd op te hemelen tegenover vrienden. Zij weten beter. In een hechte vriendschap deel je zowel lief en leed en in het bedrijfsleven begint deze aloude wijsheid langzaam door te dringen.

reacties
blog comments powered by Disqus